Manažerský reporting je pohled na čísla firmy, který vedení firmy dává potřebné informace pro jeho rozhodování. V každé firmě bude manažerský reporting vypadat trochu jinak, protože každá firma působí v jiném oboru a je pro její fungování důležité něco jiného.
Když bych ale měla shrnout naprosté minimum informací, které musí manažerský reporting obsahovat, bude to:
1. Historický vývoj ziskovosti firmy
Vedení firmy by mělo vidět, jak se jí dařilo v uplynulém měsíci.
Mělo by sledovat, jestli hrubá marže (rozdíl mezi výnosy a přímými náklady) pokrývá provozní náklady, odpisy, daně atd. neboli jestli je firma v zisku. Mělo by zároveň sledovat vychýlení v hrubé marži, ať už kladným nebo záporným směrem, a na základě toho uzpůsobovat svou obchodní strategii.
2. Predikce ziskovosti firmy do budoucna
V manažerském reportingu by mělo být vidět, jakým směrem se bude ubírat ziskovost firmy za určitých předpokladů. Předpoklady mám na mysli předpokládaný prodejní výkon, předpokládané variabilní náklady (ty, které souvisí s prodejním výkonem) a fixní náklady.
3. Predikce vývoje cash flow do budoucna
Z predikce budoucí ziskovosti firmy by měla vycházet predikce budoucího cash flow.
Většina rostoucích firem je omezená nedostatečnou zásobou peněz pro svůj růst. Proto je potřeba cash flow důkladně sledovat a predikovat jeho budoucí vývoj, aby se nestalo, že firmě dojdou peníze na rozjeté investice nebo na mandatorní výdaje a aby bylo možné dostatečně dopředu zareagovat na tenčící se zásobu peněz.
4. Obchodní statistiky
Z hlediska obchodu by se mělo vyhodnocovat plnění vytyčeného cíle. Vytyčený cíl musí být něco, co firma/obchodníci mohou svou prací přímo ovlivnit.
Musí to být počet návštěv, počet konverzí návštěv do prodejů apod. Když zadáte obchodníkovi jako cíl finanční částku prodeje a on ji nesplní, těžko budete zjišťovat, v čem je problém. Pokud to ale zadáte konkrétně jako počet návštěv, konverzí na prodej atd., už s tím můžete dál pracovat.